Duoton

blog o grafickom dizajne

Koľko stojí logo?

leave a comment »

To je najčastejšia (mnohokrát najdôležitejšia) otázka pri stretnutí s klientom, alebo pri pive so známymi, ktorí chcú vedieť ako dobre sa darí umelcom v slobodnom povolaní. Napriek tomu, že túto otázku som už počul nespočetne veľakrát, vždy mám s odpoveďou problémy. A to nie preto, že by som sa nechcel pred kamarátom pochváliť ako veľa môžem zarábať a nie preto že by som nechcel klienta vyslovenou sumou odradiť. Ja proste neviem povedať koľko stojí logo.

 

Stojí 10 000, 20 000 alebo môžem klientovi povedať že stojí 30 000,- Sk, lebo viem že na stretnutie prišiel na drahom aute a môže si to dovoliť, alebo preto že podobná suma bola pred niekoľkými rokmi zverejnená v cenníku minimálnych sadzieb pre grafický dizajn vydaný TDC. Klient buď súhlasí so sumou, alebo, čo sa stáva neporne častejšie, sa spýta prečo stojí logo 30 tisíc a čo za to dostane.

 

A tak začnem vymenúvať: K logu dostenete malý základný dizajn manuál, ktorý obsahuje základnú verziu loga, čiernobielu verziu, zadefinovanú farebnosť vo všetkých možných farebných profiloch, minimálnu veľkosť a samozrejme zakázané varianty loga. Hneď na to ako mu vysypem z rukávama obsah dizajn manuálu sa ma opýta, koľko to bude stáť bez zadefinovania minimálnej veľkosti loga, pretože on ho chce veľké na fasádu novopostaveného biznis centra. Pre dizajnéra to môže znieť ako tá najhlúpejšia otázka, začne si v duchu hovoriť akého obmedzenca to má pred sebou, ale pre toho klienta je to tá najprirodzenejšia otázka, tak ako napríklad otázka koľko stojí obedové menu bez polievky.

 

Tak koľko stojí logo bez zadefinovania minimálnej veľkosti? Dajú sa jednotlivé kroky pri tvorbe loga kvantifikovať a teda následne oceniť? V maliarstve to bolo možné, Goya vedel povedať cenu za portrét s namaľovaním rúk portrétovaného a rozdielnu cenu bez nich, ale určite nevedel povedať cenu za portrét bez uší, ak teda považujem túto kapitolu dizajnu manuálu za rovnako dôležitú ako uši pri portréte. Keď neviem cenovo ohodnotiť jednotlivé kroky tvorby loga, prečo stojí toľko a toľko peňazí? Stojí preto toľko, lebo hodina môjho premýšlania nad logom stojí 2 000 korún?

 

Nakoniec však poviem že k logu nesporne patrí aj zadefinovanie minimálnej veľkosti, lebo ani auto sa nekupuje bez volanta a svoju prácu pri vytvorení loga si cením na 30 000,-Sk. Ale aj na to má môj klient pripravenú otázku, prečo ja stojím toľko keď susedov syn má doma tiež počítač a navrhe mu pekné logo za 5 000 a bez tých všetkých zbytočných kapitol dizajn manuálu.

 

Aký je v očiach klienta rozdiel medzi amatérom a profesionálom, keď obidvaja mu navrhnú v jeho videní rovnako pekné logá, ale ten druhý mu jasne nevie vysvetliť prečo je 6 krát drahší.

 

Vytrhnutie zuba stojí u zubára 500 korún, tá suma je všeobecne rešpektovaná i keď sa pre niekoho môže zdať vysoká, ale nikto si nenechá vytrhnúť zub amatérovi, ktorý si kúpil kliešte a zo svojej stoličky v destkej izbe urobil zubárske kreslo ani keby pýtal za vytrhnutie stovku.

 

Zubár svoje ceny už nemusí vysvetlovať, grafický dizajnéri ešte áno. Ak nebudú schopní obhájiť svoju cenu, nebude vidieť rozdiel medzi amatérom a profesionálom. Logo dostane urobiť amatér, ktorý to síce urobí na hovno ale lacnejšie, a to že je to logo na hovno to budú vedieť len profesionálni dizajnéri, lebo tým normálnym ľuďom to aj tak nebudú vedieť vysvetliť.

Written by duoton

2 apríla, 2008 o 9:50 pm

Kategória: Uncategorized

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: